Są takie przekonania, które ci nie służą. Ale skądś się wzięły w twojej głowie i skoro nadal tam siedzą, to znaczy, że zaspokajają jakieś twoje potrzeby. Nie można tak po prostu pozbyć się tych przekonań, bo niezaspokojone potrzeby dadzą o sobie znać. Ale można spróbować zbudować nowe przekonania – bardziej karmiące i sprzyjające rozwojowi.

Wystarczy pięć prostych kroków. Wykonaj je z uważnością. Przypatrz się sobie, swoim potrzebom, swoim przekonaniom. I spróbuj je zmienić w duchu Komunikacji bez Przemocy.

1. Wybierz przekonanie, które jest silnie obecne w twoim życiu.

Przekonanie to myśl, która wydaje ci się prawdziwa, taka „oczywista oczywistość”. Jest silnie zakorzenione w tobie i nie poddajesz go w wątpliwość. Determinuje wiele twoich działań i decyzji i wpływa na to co sądzisz o sobie, świecie, ludziach. Wiele twoich przekonań może działać na ciebie destrukcyjnie i hamująco. Pomyśl, czy zgadzasz się z którymś z tych stwierdzeń:

Na miłość trzeba sobie zasłużyć. Trzeba się poświęcać dla bliskich. W życiu nie wolno popełniać błędów. Płacz jest oznaką słabości. Nie warto ryzykować. W życiu musisz liczyć tylko na siebie. Każde dziecko powinno mieć pełną rodzinę. Szczupli mają w życiu łatwiej. Pieniądze się mnie nie trzymają. Życie jest walką i trzeba walczyć o swoje. Nie można pogodzić życia rodzinnego i kariery. W życiu nie ma nic za darmo.

Może przychodzą ci do głowy inne przekonania? Zapisz jedno z nich, nad którym chciałabyś pracować. na przykład „W życiu nie warto się wychylać”.

2. Jak to przekonanie wpływa na twoje życie?

Zastanów się jak ta „prawda objawiona” determinuje twoje życie: decyzje, które podejmujesz, ludzi, z którymi się spotykasz, twoją karierę, życie rodzinne i towarzyskie. Może z powodu tych przekonań nie podejmujesz jakichś działań. Może z ich powodu świadomie z czegoś rezygnujesz, wycofujesz się z pewnych obszarów życia, bo przecież „nie warto się wychylać”. Może podejmujesz takie, a nie inne decyzje z powodu wiary w swoje przekonania. Zapisz to wszystko. Przypomnij sobie różne chwile z życia, gdy kierowałaś się tym właśnie przekonaniem.

3. Jakie twoje potrzeby są spełnione dzięki temu przekonaniu? A jakie są niespełnione?

Podziel kartkę na pół. Pamiętaj, że twoje przekonanie czemuś służy. Spełnia jakieś twoje potrzeby. Może to potrzeba bezpieczeństwa? Stabilności? Przewidywalności, sprawowania kontroli, potrzeba łatwości i braku wysiłku, wygody i komfortu, potrzeba usprawiedliwiania swojego strachu czy obawy przed działaniem? Zastanów się tak długo jak będzie trzeba. Jakie twoje potrzeby są zaspokojone dzięki temu przekonaniu? Zapisz je po lewej stronie kartki. To są ważne potrzeby i ważne jest dla ciebie, by były zaspokojone.

A czy są jakieś twoje potrzeby, które nie mogą być spełnione właśnie przez to przekonanie? Myślisz sobie, że „w życiu nie warto się wychylać”. Może to blokuje twoją potrzebę rozwoju, uczenia się, nowości, odkrywania nowych rzeczy, potrzebę przygody lub dumy ze swoich osiągnięć? Zapisz je po prawej stronie kartki. To też są ważne potrzeby, które pragną być usłyszane.

4. Zastanów się, czy chcesz zmienić to przekonanie?

Może analiza potrzeb doprowadzi cię do wniosku, że chcesz zostawić wszystko tak, jak jest, bo potrzeby zaspokajane dzięki temu przekonaniu są ważniejsze od potrzeb niezaspokajanych. Okej, może tak być. Wtedy wszystko zostaje „po staremu”. Ale może być też tak, że poczujesz, iż potrzeby blokowane przez to przekonanie są dla ciebie zbyt ważne, by je ignorować. Chciałabyś się nimi zaopiekować i dopuścić je do głosu. Okej, wtedy pora porzucić destrukcyjne przekonanie. Zastanów się zatem…

5.  Jakie nowe przekonanie zaspokajałoby oba rodzaje potrzeb?

To trudny moment i może potrwać nim znajdziesz swoje nowe przekonanie, które wydałoby ci się autentyczne i możliwe do przyjęcia. Szukaj go, biorąc pod uwagę twoje potrzeby. Z jednej strony pragniesz bezpieczeństwa i przewidywalności, z drugiej strony, chcesz rozwoju i nowości. Pozornie nie da się tego pogodzić, ale czy aby na pewno? Może jest takie przekonanie, które zaopiekuje się wszystkimi potrzebami. Może zamiast wierzyć, że „nie warto się w życiu wychylać”, mogłabyś uwierzyć na przykład, że „próbowanie nowych rzeczy jest szansą”? To jest przekonanie, które sobie stworzyłam, by zadbać o wszystkie swoje potrzeby z tego obszaru. Znajdź takie przekonanie, na myśl o którym będziesz się uśmiechać. Które będziesz chciała sobie powtarzać, napisać na kartce i przypiąć do drzwi lodówki. W które będziesz chciała uwierzyć. A potem to zrób. Powtarzaj je sobie i uśmiechaj się do swoich spełnionych potrzeb. Napisz je na kartce i przypnij do lodówki. Uwierz w nie i zacznij żyć zgodnie z nim.

Wskazówka: w formułowaniu nowych przekonań bardzo pomocne są „małe kwantyfikatory”: można zamiast trzeba, niektórzy zamiast wszyscy, wybieram zamiast muszę, czasami zamiast zawsze itd.

Powodzenia.